Najaarsbijeenkomst

De melkschuit ligt in z’n winterstalling. Er wordt dus nu niet geroeid en gezeild.

Aan het eind van de winter en in het vroege voorjaar gaan we weer onderhoud plegen om de melkschuit klaar te maken voor een nieuw seizoen van roeien en zeilen.

Voor volgend jaar

Roeien op het Holysloter Die, zomer 2020

Wat dacht u van: met de melkschuit op pad voor bijvoorbeeld een lunch, koffie drinken op Pampus, zwemmen of zonnen? Dat kan. Maak nu al een afspraak via info@waterlandsemelkschuit.nl. De enige voorwaarde is dat er een schipper aan boord is die de met de schuit overweg kan en wij rekenen na afloop op een donatie die zo’n plezierig tochtje recht doet.

In Waterland

Melkschuit in de Weersloot bij Ransdorp

De melkschuit was van half juli tot eind augustus 2020 in Waterland. De aanleiding was een verzoek voor filmopnamen in Ransdorp. En de melkschuit is ijdel genoeg om hierop in te gaan. Een tijdelijke ligplaats werd gevonden bij WSV Het Die. Van hieruit werd vooral geroeid op het Holysloter Die, maar de aloude melksteiger in Ransdorp bleek vanuit het Achter Twiske niet meer bereikbaar voor de melkschuit. Daarom is de melkschuit toen naar de zuidwestkant van Ransdorp gegaan, waar gezeild en geroeid is onder meer op de Weersloot. Dit water was in de 19e eeuw uiterst belangrijk voor het transport van verse melk van Ransdorp naar Amsterdam. En hier zijn ook de filmopnamen gemaakt. De film is verschenen onder de titel ‘De Regio Amsterdam: Veranderende Landschappen door de Eeuwen Heen’ en te zien op: https://museumtv.nl/de-regio-amsterdam-veranderende-landschappen-door-de-eeuwen-heen/

 

De Waterlandse melkschuit in het Stamboek

Schilderij van de haven in Amsterdam in circa 1890 met Schreierstoren en melkschuit

Melkschuit bij de Schreierstoren circa 1890, schilderij van J.A. Rust

De Stichting Stamboek Ronde en Platbodemjachten heeft onze Waterlandse melkschuit met de naam Jacob van Zalinge erkend als een traditioneel Nederlands vaartuig en het opgenomen in hun register, het stamboek; zie deze link. Deze organisatie, ook wel afgekort als SSRP, is in 1955 opgericht om oude bedrijfsvaartuigen en nieuwe schepen die naar oude voorbeelden zijn gebouwd, te behouden als varend erfgoed.